30 اکتبر 2023 - مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله بین‌المللی زخم‌های اندام تحتانی نشان داد که ایسکمی بحرانی اندام(CLI)  پیش‌بینی‌کننده ی مستقل بستری مجدد در بیمارستان در بین بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی است.

هدف از مطالعه حاضر، بررسی نرخ بستری مجدد در بیماران مبتلا به دیابت و زخم پا (DFUs) و علل و پیامدهای بیمارانی بود که نیاز به بستری جدید دارند. مطالعه حاضر یک مطالعه مشاهده ای گذشته نگر  شامل بیمارانی بود که از ژانویه 2019 تا سپتامبر 2022 به دلیل DFU نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. پس از ترخیص، بیماران به طور منظم به صورت سرپایی پیگیری می شدند. در مدت 6 ماه پس از پیگیری، میزان بستری مجدد در بیمارستان برای مشکل پای دیابتی ثبت شد. بیماران با توجه به پذیرش مجدد یا عدم پذیرش مجدد به دو تقسیم شدند. از این رو، همه بیماران 6 ماه بیشتر پیگیری شدند و نتایج دو گروه مورد تجزیه و تحلیل، و مقایسه قرار گرفت.

به طور کلی، 310 بیمار در این مطالعه وارد شدند. میانگین سنی 12± 68سال بود، اکثر بیماران به دیابت نوع 2 (بیش از 90 درصد) مبتلا بودند و میانگین مدت دیابت آنها تقریباً 20 سال بود. شصت و هشت بیمار(21.9%) مجددا بستری شدند.دلیل اصلی بستری مجدد در بیمارستان ایجاد ایسکمی بحرانی اندام در اندام طرف مقابل(6.1%)، عود ایسکمی بحرانی اندامدر اندام تحت درمان قبلی(4.5%) و شروع DFU آلوده جدید در پای طرف مقابل بود(4.5%).بیماران بستری مجدد میزان بهبودی کمتر(51.5%در مقابل 89.2%، P < .0001) و نرخ بالاتر قطع عضو(10.3% در مقابل 4.5%،  P=0.2) را در مقایسه با بیمارانی که مجددا بستری نشده بودند، داشتند.

محققان نتیجه گیری کردند که ایسکمی بحرانی اندام، تنها پیش‌بینی‌کننده ی مستقل بستری مجدد در بیمارستان است. بستری مجدد در بیمارستان یک مسئله مکرر در میان بیماران مبتلا به DFU است و بیماران بستری مجدد شانس کمتری برای بهبود زخم نشان دادند. همچنین ایسکمی بحرانی اندام عامل اصلی بستری شدن جدید در بیمارستان بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/critical-limb-ischaemia-may-independently-predict-hospital-readmission-among-patients-with-diabetic-foot-ulcer-119414